tirsdag 8. februar 2011

Innledningskladd til oppgave om informasjonskløfter

I dag strømmer informasjon inn fra alle kanter. Hver dag lages aviser med flere sider nyheter, aviser har til og med funnet veien til datamaskinen din. Ved et tasteklikk kan man lese artikler på internett, som gjerne oppdateres med jevne mellomrom. Internett er også tilgjengelig på mobiltelefon. På tv'en kommer det stadig programmer og nyhetssendinger som forer deg med informasjon. Har du ikke tid til å se på tv eller lese avisen kan du slå på radioen. Da blir det lett å få vite om hva som skjer i verden rundt deg, samtidig som du kan lage ferdig middagen. Men er det slik at hvem som helst kan få tak i hvilket som helst stykke informasjon? Det finnes faktisk noe som kan forhindre noen å få tak i informasjon som noen andre kan. Dette kalles en informasjonskløft. En informasjonskløft er noe som skaper et skille mellom kunnskapen til forskjellige grupper. Hvis det er en type informasjon som kun en spesiell gruppe kan få tak i, gir dette da dem en fordel over en annen gruppe som ikke får tak i denne informasjonen. Før avhenget det av hvem som var mest kunnskapsrike, hvem som kunne lese og skrive, og slikt. I dag er det mye mer annerledes. Internett har gjort det slik at hvem som helst kan skape en informasjonskløft over noen andre.
 

Ikke lenger er det nødvendig at det er den som er smartest "ser" smartest ut, ikke så lenge en annen person har en bedre internettforbindelse på mobiltelefonen. Men vil det oppstå konflikter og problemer i samfunnet hvis vi tillater slike informasjonskløfter å bli for store? Kan f.eks et politisk parti tape et valg bare fordi partilederen mistet internettforbindelsen, og fikk ikke svart på essensielle spørsmål i forkant av valget? Det er noe jeg vil diskutere i denne oppgaven, hvordan effekter kan det faktisk få at noen vet noe som noen andre ikke vet.

5 kommentarer:

  1. Hei:) Eg heiter Birgitte og går på Sogndal Vidaregåande skule:)
    Eg har fått i oppgåve å kommentere teksten din:)

    Eg syns det er bra at du har med bilete, det gir litt meir liv til teksten. Innleiinga di er veldig god, det er bra at du har med spørsmål, slik at du fangar lesaren. Eg veit ikkje kor lang oppgåva di skal bli til slutt, men kanskje er innleiinga di litt lang? Det var litt vanskeleg å forstå kva du meinte i den første setninga i det andre avsnittet, så kanskje du an omformulere den litt?
    Hugs kjelder :)

    Eg fekk lyst til å lese resten av oppgåva di og det er bra! Syns at det verka interessant det du skal diskutere, eg fikk også lyst til å lese meir om kva som kan forhindre nokon i å få tak i informasjon(sidan du nemnte det i første avsnitt).

    Eg er klar over at dette berre er ein kladd, trur heile oppgåva di kjem til å bli veldig bra:) Lykke til videre:)

    SvarSlett
  2. Hei Erlend!
    Eg heter Birte og går på Sogndal Vidaregåande skule. Vi har fått i oppgave å legge inn faglege kommentarar på bloggane til dere i Kongsberg, difor skal eg nå kommentere denne teksten.

    Som eg ser har du skreve at dette er en innleiingskladd til oppgåve om informasjonskløfter. Eg tykkje utgangspunktet ditt er bra og med nokre endingar kjem dette til å bli ein god tekst.
    Inntrykket eg sit att med er at setningsoppbygginga di er noko tung nokre plassar. (Spesielt første setning i siste avsnitt). Kanskje innleiinga er litt lang?
    Det er flott at du forklarar begrepet informasjonskløfter! Men hverken her eller seinare i teksten oppgir du ikkje kjeldene du har nytta i samband med arbeidet. Du nemner fleire mediekanalar vi kan få informasjon igjennom, og måten du framstiller innhaldet i teksten på gjer deg truverdig.
    Biletbruket gir innlegget litt liv. At du stille spørsmål til lesaren i innleiinga er svært bra, det gjer at eg får lyst å lese meir av teksten.

    Lykke til videre med arbeidet! Det hadde vore kjekt å lese det ferdige resultatet av oppgåva di :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for tilbakemeldinger, veldig kjekt å få andre sine synspunkter på det! :)
    Er enig at den blei litt lang, men blir fort litt revet med når jeg først begynner å skrive :P Og tenker jeg tar bort den første setningen i andre avsnitt, ser at den ble litt vanskelig å forstå ;) Begge påpeker mangler på kilder, og det er forståelig. Det er ikke helt i glemmeboka, skal liste opp kilder på slutten når oppgaven er ferdig skrevet.
    Mye kjekt å ta til seg i kommentarene deres, håper dere tar en titt på den ferdige oppgaven når den kommer. Og da må dere kommentere hva dere synes! ;)

    Mvh
    Erlend

    SvarSlett
  4. Veldig bra innledning! Som blir nevnt over her, så var den kanskje litt lang, men jeg synes ikke at det gjør så mye med tanke på innholdet og hvor lang jan-arve sa at den kunne være.

    SvarSlett
  5. Jeg støtter meg til kommentarene over. Hvilke medier vil du legge vekt på i oppgaven? Husk at du presentere i innledningen hva du skal diskutere - i selve oppgaven ligger det en ferdig problemstilling. Husk at Internett er et nettverk av datamaskiner som danner basis for ulike kommunikasjonstjenester, og ikke et massemedium.

    SvarSlett